نوع مقاله : مقاله علمی و پژوهشی

نویسندگان

1 گروه جغرافیا و برنامه شهری، دانشکده علوم جغرافیایی و برنامه ریزی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

2 استاد، گروه جغرافیا و آمایش سرزمین دانشگاه یزد، ایران

10.22034/jprd.2025.67410.1203

چکیده

هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی مهمترین مولفه‌های اختلاط کاربری در دانشگاه اصفهان است.

روش: پژوهش براساس هدف کاربردی-توسعه‌ای و ‌ازنظر ماهیت توصیفی-تحلیلی است. جامعه‌آماری ‌این پژوهش جامعه منتفعین(دانشجویان، کارمندان و استادان دانشگاه) می‌باشد. روش نمونه‌گیری به‌صورت تصادفی ساده و برای تعیین حجم‌نمونه از فرمول کوکران استفاده شده است. همچنین، برای تعیین مولفه‌های اصلی اختلاط کاربری از روش تحلیل‌عاملی استفاده شد و با استفاده از مدل SWOT، نقاط قوت و ضعف، فرصت و تهدیدات تحقق اختلاط کاربری در دانشگاه بدست آمد.

نتایج: نتایج برحسب 36 متغیر در تحلیل عاملی نشان می‌دهد که برای جوامع استادان و دانشجویان 4 عامل و کارمندان 5 عامل بیشترین واریانس را در تحقق اختلاط کاربری‌ها در دانشگاه اصفهان دارند. همچنین براساس مدل SWOT، امکانات تفریحی با 0.52، مهمترین قوت، مهمترین ضعف، نارضایتی از حمل و نقل عمومی با 0.36 می‌باشد. ارائه خدمات تجاری مقرون به صرفه با 0.45 مهمترین فرصت و کاهش سرزندگی و نشاط در دانشگاه با 0.36 از مهمترین تهدیدات پیش روی تحقق اختلاط کاربری در دانشگاه اصفهان هستند.

نتیجه گیری: نتایج پژوهش بیانگر آن است که تحقق اختلاط‌کاربری در دانشگاه اصفهان فرآیندی چند بعدی و وابسته به تعامل میان مؤلفه‌های کالبدی، اجتماعی ‌ـ ‌فرهنگی، اقتصادی، مدیریتی و محیطی است. هم ‌پیوندی این ابعاد، چارچوبی تحلیلی برای شناسایی و تبیین قوت‌ها، ضعف‌ها، فرصت‌ها و تهدیدهای مرتبط با این رویکرد فراهم می‌سازد و نشان می‌دهد که مدیریت هماهنگ، بهره‌گیری بهینه از ظرفیت‌های کالبدی و محیطی و تقویت پیوند میان ابعاد اجتماعی و فرهنگی می‌تواند زمینه‌ساز ارتقاء کیفیت و تحقق پایدارتر اختلاط‌کاربری در محیط دانشگاهی گردد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

An Analysis of Indicators and Explanation of Strategies for Realizing Mixed Use (Case Study: University of Isfahan)

نویسندگان [English]

  • Zahra sadat Hosseini Azarkhavarani 1
  • Mohammad Hossein Saraei 2

1 Department of Geography and Urban Planning, Faculty of Geographical Sciences and Planning, University of Isfahan, Isfahan, Iran

2 Professor, Department of Geography and Spatial Planning, Yazd University, Iran

چکیده [English]

Objective: The present study aims to identify and examine the key components of land-use mixing at the University of Isfahan.

Method: This research is applied–developmental in purpose and descriptive–analytical in nature. The statistical population includes the university’s stakeholders—students, staff, and faculty members. A simple random sampling method was employed, and the sample size was determined using Cochran’s formula. To extract the principal components of land-use mixing, factor analysis was applied. Furthermore, the SWOT analytical model was utilized to identify the strengths, weaknesses, opportunities, and threats associated with achieving mixed land use at the university.

Results: Based on the analysis of 36 variables through factor analysis, the findings indicate that four factors for the faculty and student groups, and five factors for the staff group, account for the greatest variance in achieving mixed land use at the University of Isfahan. According to the SWOT analysis, recreational facilities (0.52) represent the most significant strength, dissatisfaction with public transportation (0.36) constitutes the major weakness, the provision of affordable commercial services (0.45) is identified as the key opportunity, and the decline in campus liveliness and vitality (0.36) emerges as the main threat to the realization of mixed land use.

Conclusion: The findings reveal that achieving land-use mixing at the University of Isfahan is a multidimensional process dependent on the interaction among physical, socio-cultural, economic, managerial, and environmental dimensions. The interconnection of these dimensions provides an analytical framework for identifying and interpreting the strengths, weaknesses, opportunities, and threats related to this approach. Moreover, the results emphasize that coordinated management, optimal utilization of physical and environmental capacities, and the enhancement of social and cultural linkages can foster quality improvement and contribute to the sustainable realization of mixed land use in the university environment.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Mixed-Use Development
  • Factor Analysis
  • SWOT
  • University of Isfahan