نوع مقاله : مقاله علمی و پژوهشی
نویسندگان
1 عضو هیات علمی -استادیار پژوهش گروه مدیریت و برنامه ریزی گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی
2 پژوهشگرگروه مدیریت و برنامه ریزی گردشگری، پژوهشکده گردشگری، سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی، مشهد، ایران
3 کارشناس ارشد، مدیریت شهری، موسسه آموزش عالی بینالود، مشهد، ایران
4 دانشیار پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، تهران، ایران
چکیده
شهر طرقبه به عنوان مکمل زنجیره گردشگری مشهد به عنوان یکی از مقاصد مهم گردشگری در منطقه، دارای ظرفیت بالایی در حوزه گردشگری است که میتوان با برنامهریزی و مدیریت استراتژیک در این خصوص، نسبت به توسعه گردشگری مشهد و منطقه کلانشهری آن اقدام نمود. در این راستا، پژوهش پیشرو با هدف توسعه گردشگری منطقه ویلاشهر طرقبه با تأکید بر نقش مدیریت استراتژیک صورت گرفتهاست. پژوهش حاضر، به روش توصیفی–تحلیلی و با استفاده از مطالعات اسنادی، پرسشنامه و مصاحبه انجام شده و برای تحلیل دادهها از تکنیک سوات و ماتریس برنامهریزی استراتژیک کمی استفادهشد. جامعه آماری، مشتمل بر جامعه محلی و گردشگران ( انتخاب 384 نفر از روش کوکران)، خبرگان و کارشناسان (انتخاب 20نفر از روش گلوله برفی) بود. یافتههای این پژوهش حاکی از وجود ضعف و تهدیدهای عمده در مدیریت استراتژیک گردشگری منطقه ویلاشهر طرقبه، همچون سایر مناطق گردشگری بود که برطرف کردن این تهدیدات، نیازمند نگاه سیستماتیک به کلیه ابعاد گردشگری میباشد. نتایج حاصل از تحلیل ماتریس ارزیابی عوامل درونی-بیرونی بر اولویت راهبردهای تهاجمی دلالت داشت که بیانگر جایگاه مطلوب مدیریت استراتژیک این منطقه است. اولویتبندی راهبردهای منطقه، نشانداد که توجه به پتانسیلهای طبیعی منطقه و توجه به بافت آن از اهمیت ویژهای برخوردار است. لذا مدیریت شهری بایستی در راستای توسعه گردشگری، مزیت منطقه مورد مطالعه را از ابعاد مختلف بررسی نموده و متناسب با آنها در محدوده اقدام نماید.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Tourism Development of Vilashar zone in Torqabeh with emphasis on Strategic Management Role
نویسندگان [English]
- Mozhgan Sabet Teimouri 1
- Elmira Rostami 2
- Sajedeh Baghban 2
- Sajad Firoozmand 3
- Bahar Beishami 4
1 Academic member, Department of Tourism management and planing, ITOR, ACECR.
2 Researcher of Department of Tourism management and planning, ITOR, ACECR, Mashhad, Iran
3 M.Sc. on Urban Management Departement, Binaloud High Education Institute, Mashhad
4 Associate professor of RICHT, Research Institute of Cultural Heritage &Tourism, Tehran, IRAN
چکیده [English]
Torqabeh is one of the important tourist destinations as a complement to the tourist chain of Mashhad. This city has a high capacity in the field of tourism, which can be used to develop tourism in Mashhad and its metropolitan area with strategic planning and management. In this regard, this research has been carried out with the aim of developing tourism in Torqabeh Villashahr region with emphasis on the role of strategic management. The current research was carried out in a descriptive-analytical way using documentary studies, questionnaires and interviews, and SWOT technique and quantitative strategic planning matrix were used for data analysis. The statistical population consisted of the local community and tourists (384 people were selected by the Cochran method), experts and specialist (20 people were selected by the snowball method). The findings of this research indicated the existence of major weaknesses and threats in the strategic management of tourism in Villashahr Torqabeh, like other tourism regions, and eliminating these threats requires a systematic look at all aspects of tourism. The results of the matrix analysis of internal-external factors indicated the priority of offensive strategies, which indicates the favorable position of strategic management in this region. The prioritization of the region's strategies showed that paying attention to the natural potentials of the region and paying attention to its context is of particular importance. Therefore, the urban management should examine the advantages of the studied area from different dimensions and take appropriate actions within the scope of tourism development.
کلیدواژهها [English]
- QSPM
- Strategic management
- Torghabeh
- Tourist attractions