نوع مقاله : مقاله علمی و پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه تبریز دانشجو

2 گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشکده برنامه ریزی و علوم محیطی، دانشگاه تبریز

3 دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

چکیده

فرودگاه جزء جدائی ناپذیر زیرساخت‌های یک شهر محسوب می‌شود که به افزایش توان تجاری آن کمک می‌کند . خطوط هوایی هسته اصلی صنعت حمل و نقل و یکی از ارکان اصلی صنعت گردشگری می‌باشد، ارائه خدمات مناسب به گردشگران یکی از الزامات محیط رقابتی کنونی است. ازاین‌رو پژوهش حاضر درصدد ارزیابی میزان رضایت گردشـگران از فرودگاه مهرآباد به عنوان یکی از مهمترین زیرساخت های حمل و نقل هوایی و البته گردشگری کشور، با استفاده از مـدل HOLSAT اسـت، بـرای ایـن منظـور از روش توصیفی- تحلیلی و پیمایشی بهره‌گرفته است. جامعه آماری پژوهش گردشگرانی هسـتند که به قصد انجام انواع گردشگری به استان تهران سفرکرده‌اند، می باشد. حجم نمونه 100 نفر از گردشگران هستند که به‌صورت تصادفی ساده انتخاب‌ شده‌اند. بـرای جمـع‌آوری اطلاعات از ابـزار پرسشـنامه و بـرای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از نرم-افزار SPSS و Excel استفاده‌ شده اسـت. نتـایج حاصـل از ارزیابی رضایت گردشگران در مدل HOLSAT گویـای سـطوح متفـاوت رضـایت گردشـگران از ابعـاد خدمات و کیفیت گردشگری فرودگاه مهرآباد است. بگونه‌ای که تنها متغیرهای تهویه هوا و هزینه ترافیکی در حالت سناریوی برد (Win) قرار گرفتند و مابقی متغیرها در حالت باخت یا بینابین می باشند. بهطورکلی می‌توان نتیجه گرفت انتظار گردشگران تا حدودی بالاتر از تجربه آنها درخصوص وضعیت گردشـگری فرودگاه مهرآباد بوده و این یعنی عدم رضایت.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Evaluation of tourists' satisfaction with Tehran Mehrabad Airport using HOLSAT model

نویسندگان [English]

  • Ali Rostami 1
  • shahrivar rostaei 2
  • rahim heydari chianeh 3

1 University Tabriz University student

2 Department of Geography and Urban Planning, Faculty of Planning and Environmental Sciences, University of Tabriz

3 The University of Tabriz , Tabriz. Iran

چکیده [English]

The airport is an integral part of a city's infrastructure that helps increase its commercial capacity. Airlines are the core of the transportation industry and one of the main pillars of the tourism industry, providing appropriate services to tourists is one of the requirements of the current competitive environment. Therefore, the present study seeks to assess the level of tourist satisfaction of Mehrabad Airport as one of the most important air transport infrastructure and of course tourism in the country, using the HOLSAT model, for this purpose, a descriptive-analytical and survey method has been used. The statistical population of the study is tourists who have traveled to Tehran province to do all kinds of tourism. The sample size is 100 tourists who were selected at random. A questionnaire was used to collect information and SPSS and Excel software were used to analyze the data. The results of the evaluation of tourist satisfaction in the HOLSAT model show the different levels of tourist satisfaction in terms of services and quality of tourism at Mehrabad Airport. In such a way that only the variables of air conditioning and traffic cost were in the win-win scenario mode and the rest of the variables are in the losing or intermediate mode. In general, it can be concluded that tourists' expectations are somewhat higher than their experience regarding the tourism situation at Mehrabad Airport, and this means dissatisfaction.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Tourist Satisfaction
  • Air Transport
  • Mehrabad Airport
  • HOLSAT model