نوع مقاله : مقاله علمی و پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکترای معماری، واحد اهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اهر، ایران.
2 پژوهشگر فوق دکتری طراحی شهری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران.
3 دانشیار گروه معماری، واحد اهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اهر، ایران.
4 استادیار گروه معماری، واحد اسکو، دانشگاه آزاد اسلامی، اسکو، ایران.
چکیده
پلها در فضاهای شهری معاصر و تاریخی جزئی از فضاهای گردشگری در شهر محسوب میشدند. با توجه به پیدایش موضوع هویت و اهمیت افراطی به مسائل عینی و عملکردی در دوره مدرن، حرکتی متضاد صورت گرفت که نظریهپردازان را بیشتر به سمتوسوی عوامل انسانی و معنایی معطوف کرد. هدف از این مطالعه بررسی عوامل مؤثر در هویت فضاهای شهری نمونه موردی پلهای گردشگری تاریخی و معاصر می-باشد. این تحقیق با روش ترکیبی و با رویکرد کیفی در کمی «لانه به لانه»، ابتدا به جمعآوری اطلاعات کتابخانهای با تکنیک اسنادی در ارتباط با موضوع پرداخته است، سپس از تکنیک مصاحبه برای تدقیق مؤلفههای بهدستآمده در مبانی نظری بهره برده است. مؤلفههای استخراجشده از پرسشنامه، با طیف لیکرت صورت گرفته و بین کاربران پلها توزیع شده است. نتایج با نرمافزار«EViews» مورد تحلیل قرار گرفته و از آمارههای مختلف در تحلیل نتایج استفاده شده است. از نتایج رگرسیونی، میانگین ضریب تعیین پلهای معاصر و تاریخی اینگونه استنباط میشود که همواره در برهههای تاریخی از مؤلفههای مشخصی برای ایجاد هویت در پلها بهعنوان یک فضای شهری بهره میگرفتند، نکته حائز اهمیت در پلهای تاریخی این امر است که با توجه به کالبد و تزئینات پلها، فاکتور خانواده نقش پر رنگی در ایجاد احساس تعلق مکانی داشته است در حالی که در پلهای معاصر به علت همجواری عملکردهای گوناگون، تفریحی، تجاری و گردشگری ضرایب مؤلفههای هویت در حوزههای اجتماعی و فضایی بیشتر است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The Analysis of Factors Affecting the Identity of Urban Spaces: A Case Study of Historical and Contemporary Tourist Bridges
نویسندگان [English]
- Parmis Naseri 1
- Ali Zeynali Aim 2
- Asadollah Shafizadeh 3
- Solmaz Babazadeh Oskouei 4
1 PhD student in Architecture, Ahar Branch, Islamic Azad University, Ahar, Iran.
2 Postdoctoral student in Urban Design, Faculty of Architecture and Urban Planning, Tarbiat Dabir Shahid Rajaei University, Tehran, Iran.
3 Associate Professor, Department of Architecture, Ahar Branch, Islamic Azad University, Ahar, Iran.
4 assistant professor, Department of Architecture, Oskou Branch, Islamic Azad University, Oskou, Iran.
چکیده [English]
Bridges in contemporary and historical urban spaces were considered part of tourism spaces in the city. Due to the emergence of the issue of identity and the extreme importance of objective and functional issues in the modern period, an opposite movement took place that directed theorists more towards human and semantic factors. The purpose of this study is to investigate the effective factors in the identity of urban spaces, a case study of historical and contemporary tourism bridges. This research, with a mixed method and qualitative approach in quantitative "nest by nest", first collected library information with documentary technique related to the topic, then used the interview technique to verify the obtained components in theoretical bases. The components extracted from the questionnaire were made with a Likert scale and distributed among the bridge users. The results were analyzed with "EViews" software and various statistics were used in the analysis of the results. From the regression results, the average coefficient of determination of contemporary and historical bridges is deduced that in historical periods certain components were used to create identity in bridges as an urban space, the important point in historical bridges is that according to the body and decorations Bridges, the family factor has played a colorful role in creating a sense of belonging to a place, while in contemporary bridges, due to the proximity of various functions, entertainment, business and tourism, the coefficients of the identity components in the social and spatial fields are more.
کلیدواژهها [English]
- Identity
- historical bridges
- urban spaces
- space users