برنامه ریزی شهری
راحله پروین؛ حسین اسمعیلی سنگری؛ اکبر عبداله زاده طرف
چکیده
بازارهای تاریخی مأمن روادید اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی، بازنمای هویت مانا یک جامعه می باشند. مدلول ماهیت بازار در ایران علاوه بر فرهنگ غنی ایرانی در جنبه های اجتماعی نیز تجلی می یابد. مجموعه میراث جهانی بازار تاریخی تبریز مسلماً با پیشینه در غنای فرهنگی، نقش عدیده ای را در ترویج رویکردهای اجتماعی ایفا می نماید. لیکن با بازتاب ...
بیشتر
بازارهای تاریخی مأمن روادید اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی، بازنمای هویت مانا یک جامعه می باشند. مدلول ماهیت بازار در ایران علاوه بر فرهنگ غنی ایرانی در جنبه های اجتماعی نیز تجلی می یابد. مجموعه میراث جهانی بازار تاریخی تبریز مسلماً با پیشینه در غنای فرهنگی، نقش عدیده ای را در ترویج رویکردهای اجتماعی ایفا می نماید. لیکن با بازتاب به استحاله سرمایه اجتماعی در جوهره هم افزایی ارزش ها و جامعه پذیری بطور فزآینده ای لزوم کاربست شاخصه های توسعه پایداری را در باب تداوم نمایان می سازد. از این رو پژوهش حاضر، با هدف پاسخ به پرسش اصلی " اجزای کلیدی پایداری اجتماعی در توسعه سرمایه اجتماعی مجموعه میراث جهانی بازار تاریخی تبریز کدامند؟"، به تفحص عوامل مؤثر بر جامعه پذیری، در بیان شاخصه های توسعه پایدار اجتماعی در مقولات "صورت" و "محتوا"می پردازد. روش پژوهش، بصورت توصیفی-تحلیلی از نوع کیفی با رویکرد خودمردم نگاری می باشد. بدین صورت که، در تفسیر مطالعات کتابخانه ای و اسناد تاریخی و مصاحبه های تصادفی مطابق نظریه داده بنیاد در 7 گام الگوی سندولوسکی و باروسو، بیان تجربیات محقق/(ان) بطور عملگرایانه دخیل می باشد. در این میان، از روش CASP در فیلتر مکتوبات متناسب با هدف پژوهش و همچنین از نرم افزار MAXQDA 2020 در اخذ گویه ها انتفاع می جوید. بنابراین، درراستای تبیین مولفه های توسعه پایداری اجتماعی، تدقیق عناصر ذهنی در شناسایی نیازهای کنشگران با ایجاد فضاهای جمعی در بیشینه و مقابله با ناهنجاری های اجتماعی در باب فرهنگی-اجتماعی واجد ارزش در مقوله تداوم سرمایه اجتماعی می باشد.
برنامه ریزی شهری
حسین اسمعیلی سنگری؛ راحله پروین
چکیده
بی شک اماکن باستانی منبع غنی میراث و مکانی ایده آل برای به کارگیری رویکرد گردشگری خلاق هستند. چشم انداز نوآورانه این مهم در کریدور میراث ناملموس، به واسطه ادامه حیات در آثار مادی، مشتمل بر نمود میراث مادی و فرهنگی، تواٌم می باشد. بدین منظور پژوهش حاضر با مفروض گره جامعه معاصر با فرهنگ کهن، به شناسایی اماکن مولد این نوع گردشگری در مجموعه ...
بیشتر
بی شک اماکن باستانی منبع غنی میراث و مکانی ایده آل برای به کارگیری رویکرد گردشگری خلاق هستند. چشم انداز نوآورانه این مهم در کریدور میراث ناملموس، به واسطه ادامه حیات در آثار مادی، مشتمل بر نمود میراث مادی و فرهنگی، تواٌم می باشد. بدین منظور پژوهش حاضر با مفروض گره جامعه معاصر با فرهنگ کهن، به شناسایی اماکن مولد این نوع گردشگری در مجموعه میراث جهانی بازار تاریخی تبریز می پردازد. روش پژوهش از نوع آمیخته کمی-کیفی و اکتشافی با بهره گیری از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی AHP در مطالعات کتابخانه ای، اسناد و مدارک تاریخی، مشاهدات میدانی و مصاحبه عمیق با 30 نفر از متخصصین، کارشناسان، اساتید مورد تعمق قرار گرفت. ماحصل تفحصات، به اثر بخشی ادراکات ذهنی و عینی اشاره می نماید. از این رو با بهره مندی از نرم افزارExpert Choice2000 مطابق مقایسات زوجی، وزن دهی صورت پذیرفت و میزان ناسازگاری سنجیده شده به سبب کمتر بودن از مقدار 0.1 مورد پذیرش واقع گردید. سپس هر زیر مجموعه از حیث مکان یابی در نرم افزارArcGIS 10.8 با بهره گیری از توابع Spatial Analyst، لایه های وزن دار با فضاهای مستعد گردشگری خلاق ادغام گردید و در چهار معیار؛ کاملا مناسب، مناسب، نامناسب و کاملا نامناسب معرفی شد. نتایج حاکی از آن است که فضاهای رده کاملاً نامناسب، علیرغم میراث مادی و فرهنگی غنی و جای گیری در زمره اماکن جاذب برای گردشگران مورد بی مهری قرار گرفته است. بنابراین از حیث آفرینش پتانسیل گردشگری خلاق نیازمند مداخلات با توجه به ویژگی های فرهنگی جامعه می باشد.