Document Type : Original Article

Authors

1 Professor of Remote Sensing and Geographical Information System Department , University of Tabriz

2 Associate Professor, Department of Geography and Urban Planning, University of Tabriz

3 Master student of geography and tourism planning, Tabriz University

10.22034/jprd.2023.55056.1024

Abstract

The purpose of this study is to answer the question whether global registration of Tabriz Bazar has an impact on tourism development and economic development of this market. On this basis, some hypotheses were developed and a conceptual model was designed for research. The research method used in this study is descriptive-analytical and the method of data gathering is documentary and field. According to Cochran sample size formula, 384 questionnaires were randomly distributed among tourists visiting the Tabriz market and 330 questionnaires were analyzed with 86% return rate. Data were analyzed using SPSS and Smart PLS software. The results of the direct path analysis for the main hypothesis with the path coefficient of 0.723 confirm the relationship between the Tabriz Bazar registration and the number of tourists and the results of indirect path analysis indicate tourism development and its impact on economic development with path coefficient of 0.383. The results of data analysis showed that the global registration of Tabriz Bazar has a direct and indirect impact on tourism development and economic development of Tabriz Bazar.

Keywords

Main Subjects

  • اسمعیلی سنگری، حسین و عمرانی، بهروز .(1387). تاریخ و معماری بازار تبریز، دفتر پژوهش‌های فرهنگی، تهران: انتشارات سمت.
  • بیگدلی، آتوسا و دل زنده قانع، فاطمه. (1395). تحلیل نقش بازار در توسعه گردشگری شهر رشت، کنگره بین‌المللی معماری، گردشگری و توریسم، 22 اسفندماه 1395، دبی، صص 46-47.
  • پاپلی یزدی، محمد حسین و سقایی، مهدی .(1390). گردشگری (ماهیت و مفاهیم)، چاپ پنجم، تهران: سمت.
  • تولایی، سیمین .(1386). مروری بر صنعت گردشگری، تهران: انتشارات دانشگاه تربیت معلم.
  • تیموری، راضیه، کرمی، فریبا و صفدری مولان، امین .(1393). عوامل مؤثر بر گردشگری مکان‌های تاریخی شهری نمونه موردی: بازار تاریخی کلان‌شهر تبریز، گردشگری شهری، 1393، دوره 1 ، شماره 1 (زمستان)، صص 78 -63.
  • حبیبی، سیدمحسن .(1375). از شار تا شهر، تحلیلی تاریخی از مفهوم شهر و سیمای کالبدی آن، تهران: دانشگاه تهران.
  • حبیبی، سید محسن و مقصودی، ملیحه .(1388). مرمت شهری، تعاریف، نظریه ها، تجارب، منشورها و قطعنامه های جهانی، روش‌ها واقدامات شهری، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
  • رضازاد، مجید. (۱۳۸0). تاریخ تبریز از دوران باستان تا برآمدن مغولان، تبریز: انتشارات اختر‌.
  • سلطان زاده، حسین (1380). بازارهای ایرانی، تهران: دفتر پژوهش های فرهنگی.
  • ضرغام بروجنی، حمید .(1389). راهکارهای توسعه جهانگردی در جمهوری اسلامی ایران، نخستین همایش جهانگردی و جمهوری اسلامی ایران، کیش، اسفندماه، جلد1.
  • محسنی، رضاعلی .(1388). گردشگری پایدار در ایران، کارکردها، چالش ها و راهکارها، فضای جغرافیایی، 1388، دوره 9، شماره 28 (زمستان)، صص 171- 149.
  • مرصوصی، نفیسه و باقرخانی، محمد .(1390). تحلیل کارکردهای اقتصادی بازار تبریز و حوزه نفوذ آن، فصلنامه پژوهش‌های جغرافیای انسانی، دوره 43، شماره 75 (بهار)، صص 152-133.
  • موحد، علی .(1385). گردشگری شهری، اهواز: دانشگاه شهید چمران اهواز.
  • مینورسکی، ولادیمیر .(1337). تاریخ تبریز، ترجمه عبدالعلی کارنگ، تهران: انتشارات کتابفروشی تهران.
  • John M. Piotrowski; Rabah Arezki and Cherif, Reda. (2009), Tourism Specialization and Economic Development: Evidence from the UNESCO World Heritage List, International Monetary Fund, August 1, 2009, pp.1-24.
  • Bochany, M.H. (2003), City Historical Branch Revival, Tabriz Sahebolamr Experience Set, Municipalities Month Letter, 57 Number, Country Municipalities Organization, pp.72-78.
  • Frey, S. B., & Steiner, L. (2011), World Heritage List: Does it Make Sense. International Journal of Cultural Policy, Vol.17, No. 5, pp.555-573.
  • Huang, Chia-Hui & Tsaur, Jen-Ruey & Yang, Chih-Hai, Elsevier, (2012), Does world heritage list really induce more tourists? Evidence from Macau, Tourism Management, Vol. 33, No.6, pp. 1450-1457.
  • Kargar, B. (2007), Urban development and tourism in Iran (from concept to approach), Armed Geographical Organization Publication, Tehran: Tehran University.
  • Keller, K. L. (1993), Conceptualizing, Measuring, and Managing Customer-Based Brand Equity, Journal of Marketing, Vol. 58, Issue. 1, pp.1-22.
  • Kertsetter, Deborah L., Confer John J & Graefe, Alan R. (2001), An Exploration of the Specialization Concept within the Context of Heritage Tourism, Journal of Travel Research, Vol. 39, Issue. 3, pp. 267-274.
  • Lapidoth, Ayda. (1993), Explaining the Level of Tourism in Islamic Countries, Tehran: Qomes Publication.
  • Low, Christopher M. (1992), Urban Tourism and its Contribution to Economic Regeneration, Urban studies, Vol. 29, pp.599-618.
  • Marcotte and Pascale, & Bourdeau, Laurent. (2006), Tourists Knowledge of the UNESCO Designation of World Heritage Sites: The Case of Visitors to Quebec City, International Journal of Arts Management, Vol.8, No.2, pp.4-13.
  • Richards, G. (1996), Cultural Tourism in Europe. Wallingford: CAB International.
  • Robinson, Kristina. (2015), A study of factors influencing Norwegian tourist’s intention to visit, pp.98.101.
  • Shen, Suyan, Schüttemeyer, Anke and Braun, Boris. (2009), VISITORS Intention to Visit Worldcultural Heritage Sites: An Emperical Study of Suzhou, China, Journal of Travel & Tourism Marketing, Vol. 26, Issue. 7, pp.722-734.
  • Shimp, Terence A and Andrews, J. Craig (2010), Promotion and Supplemental Aspects of Integrated Marketing Communications, Mason, OH: South Western Cengage Learning.
  • Timothy, Dallen J., & Boyd, Stephen.W. (2003), Heritage Tourism, Harlow: Prentice Hall.
  • Tucker, Hazel & Emge, Andus. (2010), Managing a World Heritage Site: The case of Cappadocia, International Journal of Tourism and Hospitality Research, Vol. 21, Issue 1, pp.41-54.
  • Yang Chih-Hai, Lin, Hui-Lin and Han, Chia-Chun. (2010), Analysis of International Tourist Arrivals in China: The Role of World Heritage Sites, Tourism Management, 31, Issue 6, pp. 827-837.